cultuurcentrum de brouckere

Informatie

Voor de show

Voor De Show is een interactief, digitaal theaterspel voor de lagere school waarmee je jouw leerlingen warm maakt voor de komende voorstelling, met een minimum aan voorbereidingstijd. Je speelt het spel op het digibord of met laptop en projector. Theaterspookje Theo wijst je de weg terwijl je leerlingen leren over theatercodes en creatieve opdrachten uitvoeren waarbij ze tekenen, schrijven en uitbeelden. Klaar voor de show? Ga naar www.voordeshow.be

Samen met je leerlingen ga je op ontdekking in de Brouckere. Samen met theaterspookje Theo gids je je leerlingen doorheen het spel. Je leerlingen leren over theatercodes en de komende voorstelling via vraagjes en creatieve opdrachten (tekenen, schrijven, uitbeelden). Het spel zet aan tot bewegen en creativiteit.

4 modules met creatieve en educatieve spelopdrachten

1. Etiquette: hoe gedraag je je als publiek in een voorstelling?
2. Inspiratie: hoe krijg je zelf inspiratie? Waar haalde de maker van deze specifieke voorstelling zijn inspiratie?
3. Verbeelding: welke elementen in een voorstelling zorgen ervoor dat jouw fantasie of verbeelding kan werken (decor, licht, attributen, acteurs). Deze module bouwt verder naar de 3de graad waarin de leerlingen leren over verschillende theatervormen waarin verbeelding vorm krijgt (theater, dans, circus, figurentheater).
4. Thema: wat verstaan we onder een thema? Wat is het thema van deze voorstelling? Wat betekent dit thema in jouw leefwereld?

Praktisch

In de klas start je het spel eenvoudig op het digibord of met laptop en projector via www.voordeshow.be. Vanaf dan wijst theaterspookje Theo de weg. Je bepaalt zelf hoeveel tijd je in het spel spendeert en welke onderdelen je speelt. Bij elke spelopdracht krijg je een tijdsindicatie om te kunnen inschatten hoe lang het spel zal duren. Tien minuten tijd of een uur, klassikaal of in groepjes (met laptops of tablets), het kan allemaal. Door het digitale format, de virtuele spelomgeving en de speelse vormgeving is het spel in lijn met de leefwereld van je leerlingen. Het spel is kant-en-klaar en vraagt een minimale voorbereidingstijd.